Geschiedenis van de Spelcomputer

Geschiedenis van de Spelcomputer

Vandaag zijn gamecomputers een echte miljoenenindustrie en daarin speelt internet een grote rol. Alleen in Europa al zijn er meer dan 132 miljoen gamers. Hoeveel gamers er in totaal zijn met de offline-spelers erbij, is een grote gok. Nog nooit was de gamesindustrie zo populair als nu. Door zoveel keuze zou je al snel vergeten dat je ook nog gewoon bordspelletjes kunt spelen, en dat de manier van gamen er ooit heel anders uitzag. Wat begon als een uitvinding voor universitairen, groeide na jaren uit tot hét ontspannings medium voor jong en oud. Computergames zijn vandaag niet meer weg te denken, maar hoe is het allemaal begonnen?

The Big Bang: De eerste spelcomputers

De eerste computerspelletjes zagen het levenslicht in de jaren ’60, maar het was pas in 1972 dat de allereerste spelcomputer op de markt verscheen. Het ging om de Magnavox Odyssey, maar door de slechte kwaliteit van de console was het apparaat niet heel erg populair. De spelcomputer wordt online nog tweedehands aangeboden.

Enkele jaren later, in 1977, probeerde de Atari 2600 de markt te veroveren. Heel wat andere bedrijven kopieerden de console al snel, waardoor het bedrijf heel wat geld misliep. De Atari 2600 wordt tot op de dag van vandaag nog steeds beschouwd als hét prototype voor de moderne spelcomputers. De eerste heel bekende spelcomputer, die van Nintendo, werd pas in 1985 voorgesteld. De NES was onmiddellijk een groot succes.

Van Pong tot Super Mario

Na de lancering van de Magnavox Odyssey, werd ook Atari Pong, een spelletje waarbij je een balletje moet overspelen met twee balkjes, geboren. Het eerste populaire computerspel werd ontworpen door Nolan Bushnell, die later Atari oprichtte en wordt gezien als de geestelijke vader van de computerspelindustrie. Tien jaar en games later zag Super Mario het levenslicht in 1981. De Italiaanse loodgieter redt tot op de dag van vandaag nog steeds zijn vriendin Pauline uit de handen van Donkey Kong.

Hedendaagse spelcomputers

Gamecomputers bestaan eigenlijk pas vijf decennia, nog niet heel gek lang. Toch heb je vandaag de dag een enorm breed scala om uit te kiezen. Denk maar aan de Playstation, Nintendo Wii en Xbox. Ook de tijd dat je enkel kon kiezen voor een spelcomputer die je kunt aansluiten op de tv is al lang verleden tijd en zit nu iedereen met een koptelefoon en livestream te gamen. Dankzij uitvindingen als de Game Boy en Nintendo Switch, neem je je favoriete computerspel ook al jaren overal mee naartoe.

De hedendaagse spelcomputers ontstonden nadat Sony in 1993 de Playstation op de markt bracht. Zo zagen tussen 1993 en 2000 heel wat nieuwe uitvindingen het licht en ontstond de vijfde generatie aan gamecomputers: de Game Boy van Nintendo en het eerste 3D-spelletje. Jammer genoeg moesten Atari en Sega het onderspit delven voor een nieuwe generatie. Tussen 1998 en 2004 werden er nog meer (draagbare) spelcomputers op de markt gebracht. Xbox zag het levenslicht, de Playstation kreeg een upgrade en Nintendo kwam met Gamecube op de proppen.

Hedendaagse spelers

Anno 2018, zitten we al aan de achtste generatie spelcomputers en zijn er nog maar vier bekende spelers op de markt:

  • Sony met de Playstation 4 en Playstation Vita
  • Nintendo met de 3DS en de Wii U
  • Microsoft met de Xbox One
  • De nieuwe speler Ouya met Ouya Inc.

En wat nu?

Door de komst van mobiel internet en internet tv, lijkt het erop dat de klassieke spelcomputers en -spelletjes langzaam zullen uitsterven. Waarom zou je nog geld uitgeven aan een nieuwe spelconsole wanneer je vandaag bijna alles online kunt spelen en vooral behoefte hebt aan snel internet? Spelers zoals Nintendo en Sony, zullen dus innovatief uit de hoek moeten komen, om niet in de vergeethoek terecht te komen.