Contact


Grootste Vliegrampen - Doden - Gegevens - informatie

Grootste Vliegramp

Informatie over de grootste vliegrampen
______________________________________________________________

De vliegramp met de meeste dodelijke slachtoffers vond op 27 maart 1977 op het Canarische eiland Tenerife plaats. Een taxiënde Pan Am-Boeing 747 kwam in botsing met een startende KKLM-Boeing van hetzelfde type. Achteraf bleek dat het KLM toestel zonder toestemming aan de start was begonnen. Bij het vliegtuigongeluk vielen in totaal 583 doden. Tot de dag van vandaag het meeste aantal doden bij een vliegramp. Op deze pagina vindt u een overzicht van een aantal van de grootste vliegrampen ooit.
______________________________________________________________
Vliegramp van Tenerife
______________________________________________________________

Datum: 27 maart 1977
Locatie: Aeropuerto de Tenerife Norte
Plaats: San Cristóbal de La Laguna, Tenerife, Canarische Eilanden
Land: Spanje
Aantal doden: 583
Aantal overlevenden: 61
Ongeluk: Botsing op start- en landingsbaan
Oorzaak: Fout van de piloot van het KLM vliegtuig

Pan Am Boeing 747-121 (Clipper Victor) N736PA
Inzittenden: 396 (380 passagiers, 16 bemanning)
Doden: 335 (326 passagiers, 9 bemanning)
Overlevenden: 61

KLM Boeing 747-206B (Rijn) PH-BUF
Inzittenden: 248 (234 passagiers, 14 bemanning)
Doden: 248 (234 passagiers, 14 bemanning)
Overlevenden: geen
______________________________________________________________
Vliegramp Japan Airlines Vlucht 123
______________________________________________________________

Datum: 12 augustus 1985
Locatie: Takamagahara (berg)
Land: Japan
Aantal doden: 520
Aantal overlevenden: 4
Ongeluk: Vliegtuicrash tegen bergtop
Oorzaak: Afbreken staart door tehnisch mankement

Japan Airlines Boeing 747-SR46
Vluchtnummer: JA8119
Inzittenden: 524 (509 passagiers, 15 bemanning)
Doden: 520 (326 passagiers, 9 bemanning)
Overlevenden: 4

Bijzonderheden ongeluk:
Kort na het vertek bleek het toestel onbestuurbaar. Zonder dat de piloten het wisten was de staart afgebroken waardoor dit onstand. Er wereden verwoede pogingen ondernomen te landen op het dichtsbijzijnde vliegveld. Helaas tevergeefs. Uiteindelijk botste de Boing tegen de 1500 meter hoge bergtop van de Takamagahara. De locatie bleek zeer moeilijk bereikbaar voor hulpverleners. Daarnaast kwam de reddingsactie langzaam op gang doordat er discussie was over wie de actie moest uitvoeren. Een Amerikaanse helikopter was al na 20 minuten over de rampplek gevlogen. Maar de Japanners wilde een eigen toestel sturen. Toen tien uur na het ongeluk de reddingswerkers de onheilsplek bereikten bleken er nog vier mensen in leven. Allen hadden zich op de achterste rijen van het vliegtuig bevonden. Wrang was dat er ook geconstateerd werd dat een aantal anderen kort ervoor overleden waren en dus mogelijk gered hadden kunnen worden indien de reddingsactie beter was uitgevoerd.
______________________________________________________________
Vliegtuigbotsing in de lucht bij Charkhi Dadri
______________________________________________________________

Datum: 12 november 1996
Locatie: Charkhi Dari (in het luchtruim)
Land: India
Aantal doden: 349
Aantal overlevenden: 0
Ongeluk: Vliegtuigbotsing in de lucht
Oorzaak: Botsing door menselijke fout

Saudi Arabian Airlines Boeing 747-168B (HZ-AIH)
Vlucht: 9Y 1907
Inzittenden: 289 (266 passagiers, 23 bemanning)
Doden: 289

Kazakhstan Airlines Ilyushin IL-76 TD (UN-76435)
Vlucht: SV 763
Inzittenden: 37 (27 passagiers, 10 bemanning)
Doden: 37

Bijzonderheden ongeluk:
Een Indiase commissie stelde na onderzoek vast dat de oorzaak van het ongeluk lag bij het vleigtuig van Air Kazakhstan. In plaats van de opgegeven 14.000 voet vloog het vliegtuig op 15.000 voet waar zich ook het andere vliegtuig bevond. Doordat de piloten slechts gebrekkig Engels sproken zouden ze de opdrachten niet goed hebben begrepen en uitgevoerd.
______________________________________________________________
Vliegramp Turkish Airlines Vlucht 981
______________________________________________________________

Andere neaam: Ermenonville Vliegramp
Datum: 3 maart 1974
Locatie: Forêt d'Ermenonville, nabij Senlis, Picardië
Land: Frankrijk
Aantal doden: 346
Aantal overlevenden: 0
Ongeluk: Vliegtuigcrash
Oorzaak: Decompressie door afbreken van een vrachtluik

Turkish Airlines McDonnel Douglas DC-10 (Ankara) TC-JAV
Vlucht: THY981
Inzittenden: 346 (333 passagiers, 13 bemanning)
Doden: 346
Overlevenden: 0

Bijzonderheden ongeluk:
Kort na vertrek van de Parijse luchthaven Orly bleek het achterste vrachtluik in volle vlucht open te zijn gegaan op 3500 meter hoogte. Hierdoor onstond er een groot gat in het passagiersgedeelte van het vliegtuig met explosieve decompressie tot gevolg waardoor het vliegtuig neerstortte in het Forêt d'Ermenonville. Nadien werd hier een monument opgericht ter nagedachtenis van de slachtoffers van deze vliegramp.
______________________________________________________________
Bomaanslag Air India-vlucht 182
______________________________________________________________

Datum: 23 juni 1985
Locatie: Atlantische Oceaan, ten zuiden van Ierland
Aantal doden: 329
Aantal overlevenden: 0
Ongeluk: Terroristische bomaanslag
Oorzaak: Een aan boord gesmokkelde bom ontplofte

Air India Boeing 747-237B (Kanishka) VT-EFO
Vlucht: 182
Inzittenden: 346 (333 passagiers, 13 bemanning)
Doden: 346
Overlevenden: 0
______________________________________________________________